Så er det bleven tid til min sidste beretning for ISG.
Jeg ville så gerne, at jeg var sluttet med en udbygningsplan stor eller lille af halområdet, da vi stadig har pladsmangel, samt brug for to ekstra omklædningsrum, for at afhjælpe trængslen i de eksisterende. Vores halprojekt er pt på stand by, kommunen fattes penge, og ikke har råd til flere driftsmidler, så måske skal det vente til de har afdraget lånet på rådhuset, tidsmæssigt er det et stort spørgsmål.
Måske kan vi bygge den eksisterende hal noget længere, og derved på en billigere måde få nogle flere m2, dog kan det næppe blive så fremtidssikret. Det er jo sådan, at hvis ikke vi henter børnene direkte efter skoletid, så taber vi mange, som ikke kommer hjemmefra igen, hvor computerspil trækker og transporten er en hindring.
Hvert år på ” Kultur – og Familiefestivallen” deltager vi fra ISG. Dog er det ikke fra den dag, vi henter mange idrætsudøvere, men vi er der og viser flaget og deler info pjecer ud. Vi har i årets løb, haft en ”Åben hus” dag for alle idrætsgrene, der mødte ganske få op, men de hyggede sig, og hvis ikke der havde været en børnefødselsdag på skolens legeplads, var tilløbet meget ringe.
Vi har fået tilladelse til at hænge stole op på ydervæggen i hallen, det er ide fra håndbold, som stadig ligger og svæver, stolene er dyre, og arbejdet med sponsorstole kræver også kompetence! Spørgsmålet er også om stolene kan være der uden at genere, de foran siddende. Projektet må finde en gruppe til det videre arbejde, hvis det skal gennemføres.
Vi har i årets løb fået sat lys på den anden tennisbane, og valgte at betale det hele selv, da materialepuljen i kommunen var opbrugt, og tennis ville meget gerne forlænge brugen af begge baner samtidig. Vi har ellers i mange år brugt materialepuljen og fået 50% betalt af kommunen både til 2 springmåtter, scoringsanlæg med dommerbord, harpiksrensere både til bolde, hænder og mål, og nyt musikanlæg i hallen. På sportspladsen fik vi for år tilbage nye gittermaster med spots, den ene bane i tennis fik også renoveret hele deres tidligere lysanlæg, så det blev ufarligt for børn m.fl. I hallen har vi fået nye bander som kommunen betalte 100%. I starten af min periode købte kommunen ekstra jord til udvidelse af fodboldarealet.
Den lukkede bane, Oasen og renovering af omklædningsrummene i Køng blev betalt af EU midler. Hallen har fået nyt tag, ny gulvbelægning og omklædningsrummene er renoveret totalt, som kommunen har taget op af kassen. Vi kan ikke andet end takke, for alle de støtte kroner, vi er blevet tildelt de sidste mange år. Kommunen betaler også 100% af el. vand og varme for foreninger, det er ikke en selvfølge i alle kommuner. Vi har tilbage at få renoveret cafeteriet, det regner ned og linoleumsgulvet har en stor revne. Cafeteriet trænger også til maling og en modernisering af interiøret.
Vi har i året indarbejdet en ny model til at opkræve medlemsgebyret på, dog er den ikke let at huske i alle afdelinger. Vi er ved at være færdig med at få afdelingerne med i ”Hold Sport”, hvor det er nemt at administrere opkrævning af kontingent og holde styr på medlemslisterne i den enkelte afdeling. Det kræver dog, at hver afdeling har deres eget bankkonto nr., og for det vil banken have 250 kr. pr. kvartal for hvert konto nummer i provenu, det har givet os nogle uforudsete udgifter og bankerne er ublu med deres krav, men det må vel også være muligt at registrere folk i Hold Sport på afdeling og navn og ikke på bankkonto nr. Med hensyn til mobil pay så kræver de 0.99% af hver indbetaling, så der tager de også godt for sig af overskuddet.
Vi har været til møde med P-dellen fitness om der var noget vi kunne samarbejde om for eksempel hvad med kurser. Kurser til den enkelte sportsgren er specifikt tilrettet den sport, men der kunne være et fællesskab omkring ”førstehjælpskurser”.
Vi har givet sypigerne af dragter til Svend Gønge folket, tilladelse til at sætte skabe op på første sals mødelokale i Køng Egnshus, samt nogle kasser med diverse. De kunne ikke længere være i medborgerhuset i Lundby.
Vi har i årets løb holdt 3 fællesmøder med alle afdelinger. Der er talt om at styrke fællesskabet – om at gøre mere ud af markedsføring, som for eksempel opsætte nogle infoskærme – om mulighed for at optimere hal tiden, kan vi gøre noget anderledes? – Fælles ensartet klubdragt – Kontingentfri periode for nye medlemmer, som blev sat til prøvetid på 3 gange træning.
Angående status på arbejdet med halbyggeriet! I 2022 skiftede vi konsulenten ud med en anden person i samme firma, da tilliden til den forrige var opbrugt. Den nye havde vi møde med og det begyndte godt. Vi skulle i gang med det kommunale system, da der også var nogle spørgsmål angående skovrejsning og vandindvindingsområdet, som kunne bremse projektet.
En lille gruppe fra styregruppen havde møde med socialudvalgsformanden i kommunen Britt Skovgaard. Vi gennemgik hele planen og hun var særdeles positiv, specielt omkring sammenbygningen af huset med ungdomsklubben, så de kunne gå lige ind i hallen fra klubben og se på sport, så var de nok nemmere at sluse ind i fællesskabet. Britt Skovgaard tog kontakt til sit bagland i administrationen, så vi kunne få svar på problemet om skovrejsning og vandindvindingsområdet. Det blev til endnu et møde med myndighederne som bestod af Ole Hampenberg, Laurits Adam Monty og Nanna Gade, som gav os positive svar på vores spørgsmål. Derudover gav de forskellige ideer. Hvis vi f. eks vil lave en mountainbike bane ved skolen, skulle vi huske, at få den tegnet ind inden der blev plantet skov, og de ville gerne hjælpe os med det administrative. En lille gruppe har haft kontakt til en konsulent fra DGI, som har forstand på mountainbike baner, og der er to aktive mountainbikes (Janus Schelde og Lars Meiritz) som gerne vil arbejde videre med projektet, hvis flere melder sig til at trække læsset, det er hermed videregivet.
Steen og jeg var til møde med borgmesteren på biblioteket angående halprojektet. Borgmesteren syntes det var stort og flot, men var bange for at tilløbet til springgraven var for kort. Han tilbød, at vi kunne søge midler i Strategisk udviklingspulje til at detailtegne projektet for Real Dania samt Lokale og Anlægsfonden. Borgmesteren sagde også, at vi ikke skulle regne med drift midler fra kommunen. Det kan de dog ikke helt undgå, for det er der lovhjemmel for, men de kan nedsætte 100% tilskuddet for alle foreninger, for på den måde er der flere der kan få del i kagen. P-dellen fitness har meldt ud, at de ikke støtter det videre arbejde med udbygning af hallen, da de ikke vil smide gode penge efter dårlige.
Den nye konsulent er utrolig svær at komme i kontakt med, og vi mangler et endeligt svar på, om vi må bruge tegningerne eller en del af dem. Da det er konsulenten som har kontakten til arkitekten, og arkitekten har meldt fra til den forrige konsulent, men er der ophavsret på tegningerne, det er spørgsmålet!
Til slut: Min kæphest har i alle årene været at støtte op om den enkelte afdeling og give den ejerskab til arbejdet, og send så gerne folk på kursus, så de kommer hjem med de nyeste træningsmetoder . Ledelsen skal også være en samarbejdspartner, og lytte til deres problemer, og helst lade dem selv komme med løsninger, da de har fingeren pulsen i deres egen sport. Samtidig skal der være forståelse for, at de er en del af et fællesskab, som de også skal medvirke til både økonomisk og menneskeligt.
Lad os hylde vores motto: Et godt sted
Udbringe et leve for ISG
Elise